Z niemałym wzruszeniem odbierałam 11 czerwca 2021r. nagrodę Polish Businesswomen Awards magazynu “Businesswoman & life”. Na statuetce mogę przeczytać:
Julia Faltus-James
Make Your Showroom
Osobowość Sukcesu i Lider najwyższej jakości usług budowlanych
Mam nietypową definicję sukcesu i cały czas jeszcze do niej aspiruję, ale mogę się wypowiedzieć na temat jakości usług, jakie oferuję – zawsze się starałam i będę się starać by były najwyższej możliwej jakości. Jest pewien aspekt “najwyższej jakości”, który w mojej opinii zasługuje na podkreślenie: poszanowanie środowiska naturalnego.
Podczas odbierania statuetki miałam okazję powiedzieć kilka słów, oto one (przytoczone z pamięci, nieco poszerzone, by być całkowicie szczerą):
29 lipca wypada w tym roku Dzień Długu Ekologicznego. To nie jest powód do świętowania. Oznacza to, że od 29 lipca żyjemy w tym roku na koszt naszych dzieci i naszej planety. Od 87 roku, kiedy to wprowadzono to pojęcie, Dzień Długu Ekologicznego wypada w każdym kolejnym roku coraz wcześniej. Oznacza to, że w coraz szybszym tempie wykorzystujemy zasoby Ziemi w sposób niezrównoważony. Jedynym wyjątkiem od tego trendu był zeszły rok, kiedy to Dzień Długu Ekologicznego przypadł 22 sierpnia. Specjaliści twierdzą, że to wynik spowolnienia gospodarczego, a nie działań na rzecz zrównoważonego rozwoju. Jak widzimy, to spowolnienie nie zatrzymało nas na długo, w tym roku kolejne 23 dni dłużej żyjemy na kredyt.
Osoby związane z moją branżą (budowlaną) z pewnością zgodzą się, że jest sporo do zrobienia w zakresie ochrony środowiska naturalnego i zrównoważonego rozwoju w naszej branży. Nie mówię tu jedynie o budowlance, ale również o branży wykończenia wnętrz. Domyślam się, że przedstawiciele innych branż obecni na gali Polish Businesswomen Awards mają podobne przemyślenia odnośnie swoich branż.
Uważam, że my, przedsiębiorcy, mamy możliwość wpływania na świadomość i zachowania naszych klientów. Zachęcam więc do tego, by promować rozwiązania, które wpisują się w ideę zrównoważonego rozwoju, takie jak:
- Promowanie produktów ekologicznych, powstałych z ekologicznych surowców;
- Wybieranie produktów, które mają lokalne sieci produkcyjne i dystrybucyjne, mając w pamięci pojęcia “food mile” oraz “last mile”;
- Zachęcanie klientów do jak najdłuższego użytkowania naszych produktów, a następnie oddania ich do recyklingu;

Droga czytelniczko, drogi czytelniku, pamiętaj, że każde Twoje działanie to wybór: wymiana mebli lub ich odrestaurowanie, wybór paneli winylowych lub z naturalnych materiałów typu ceramika, deska czy korek. Panele winylowe będziesz użytkować 15-20 lat, ale ulegną one biodegradacji za co najmniej kolejnych 500 lat. Mówi się, że za każdym razem, kiedy coś kupujemy, wypowiadamy się na temat naszych wartości. Całkowicie się z tym zgadzam. Pamiętaj, że produkty, na które nie ma popytu, znikną w końcu z rynku z czysto ekonomicznego powodu. Mamy tak naprawdę niesamowitą moc zmiany zachowań producentów poprzez wybór tego, co kupujemy.
Jak inwestorzy na rynku nieruchomości mogą dbać o środowisko naturalne (a przy tym oszczędzać)?
- upcycling mebli i akcesoriów: odrestaurowanie, renowacja, przemalowanie, ponowne wykorzystanie jako dekoracja itp.
- kupowanie i sprzedawanie używanych mebli i akcesoriów;
- wybieranie materiałów ekologicznych, takich jak: farb z obniżoną zawartością lotnych związków organicznych, unikanie tworzyw sztucznych, w tym plastiku, na rzecz odnawialnych i biodegradowalnych materiałów;
- kupowanie materiałów od lokalnych producentów;
- wcielenie w życie zasady 5R.
5R dla inwestorów – co to takiego?
Czy znasz pojęcie 5R? To 5 zasad postępowania przyjaznego dla środowiska, które pochodzą od pierwszych liter wyrazów Refuse (nie kupuj, odmów), Reduce (ogranicz), Reuse (użyj ponownie), Rot (kompostuj), Recycle (oddaj do recyklingu).
Jak możesz wcielić w życie 5R? Kilka przykładów podaję poniżej.
REFUSE – ogranicz, nie kupuj. Przy remoncie zużywa się wiele jednorazowych materiałów: folii ochronnej, tacek i kuwet do farb czy pędzli. Można je zastąpić istniejącymi materiałami – kartonami, w które opakowane są większe urządzenia i meble, a pędzle i kuwety czyścić i używać przy kolejnych remontach.
REDUCE – ogranicz ilość materiałów szkodliwych dla środowiska. Jeśli masz ograniczony budżet, odnów jak największą liczbę mebli i zainwestuj w pozostałe materiały lepszej jakości. Możesz przykładowo oddać fronty mebli kuchennych do renowacji, a oszczędności wykorzystać przy zakupie blatu kuchennego z kamienia naturalnego lub drewna.
REUSE – używaj ponownie, w tym samym lub innym celu. Możesz wykorzystać stare fronty mebli lub półki jako dekorację – możesz obić je tapicerką i użyć jako zagłówka łóżka, ciekawej dekoracji ściennej, obijając płyty meblowe tapicerką lub na nich malując, a nawet klejąc do niej interesującą tapetę. Możesz również wykorzystać docinki – zostało Ci 60cm blatu? Świetnie, wystarczy dokręcić nóżki i stolik kawowy gotowy!
ROT – kompostuj. Może to nieoczywiste przy remontach, ale używając ekologicznych gąbek, po wykorzystaniu możemy je wrzucić do przydomowego kompostownika (pamiętaj, by je wcześniej wyczyścić!). Robotnicy kupują obiady w ekologicznych opakowaniach lub pizzę w kartonowym pudełku? – również wrzuć do kompostownika!
RECYCLE – segreguj i oddaj do recyklingu. Tu pomyśl o opakowaniach i pudełkach, ale również o odpadach remontowych: oddziel gruz, metale oraz drewno i odwieź do punktu odbioru tych materiałów. Poznaj klasyfikację odpadów i przypilnuj, by pracownicy przestrzegali zasad segregacji odpadów. Najczęstszy błąd to wrzucanie butelek PET, butelek po chemii gospodarczej, opakowań po cemencie, farbach czy innych materiałów budowlanych do kontenera z gruzem. Nie należy wrzucać do gruzu również dywanów i wykładzin.
O klasyfikacji odpadów budowlanych przeczytasz tutaj: Segregacja odpadów
Julia Faltus-James